Napsali o nás

HRForum: 1. března si ženy mohou „oddechnout“. Doběhly k cílové čáře odměňování mužů za rok 2022

PRAHA, 28. února 2023 – Ženy v Česku musí v roce 2023 pracovat přibližně o 60 dní déle, aby dosáhly na stejnou výplatu jako muži v roce 2022. Meziročně došlo k nulovému posunu. Gender Pay Gap (GPG), tedy údaj udávající, o kolik ženy v průměru vydělávají méně než muži, se v ČR drží na 16,4 %, přičemž průměrný rozdíl v EU činí 13 %. To nás řadí na “pěkné” 21. místo v EU, třeba za Bulharsko či Slovensko.

Stagnace poklesu rozdílu nevěstí nic dobrého. Do roku 2021 se rozdíl v odměňování snižoval, i když pomaleji, než by bylo žádoucí vzhledem k zapojení žen na trhu práce. V uplynulých dvou letech se do snižování rozdílů pozitivně projevilo několik faktorů, zejména mimořádné odměny ve zdravotnictví, které ovšem reflektovaly mimořádné zatížení spojené s pandemií COVID-19, podpora růstu odměňování ve školství, což jsou odvětví, kde jsou významně zastoupeny ženy.

Pokud ale ženy musely i v roce 2022 pracovat o dva měsíce déle, aby v příjmech dohnaly muže za předchozí rok, je to více než impuls být více vidět a slyšet. “Snažíme se ženám ukázat, že bez vlastního aktivního zapojení nemohou počítat s tím, že se situace sama zlepší. Mluvení bohužel nestačí, je potřeba se spojit, vzájemně se podpořit a tlačit na realizaci systémových změn a myslím, že nám v tom rádi pomohou i muži”, komentuje Lenka Šťastná, prezidentka Business & Professional Women CR.

Pomoci také může rychlá implementace směrnice EU o transparentnosti odměňování, která byla schválena v prosinci minulého roku a realizace vládního Akčního plánu rovného odměňování žen a mužů 2023–2026.

Co se děje v ČR, aby došlo ke změně?

Jednou z nevládních aktivit, která se tématu dlouhodobě věnuje, je Equal Pay Day. Letos se kampaň za rovné odměňování koná už po čtrnácté a ve dnech 31.3. až 2.4. 2023 ji doprovodí třídenní event v Praze. Konference ponese podtitul „Být vidět a slyšet“.

Equal Pay Day kombinuje formát konference, která je výjimečná tím, že na podium přivádí zejména ženy, často neznámé, byť profesně excelentní. Cílem je vyvracet etablovaný názor, že nemáme dostatek role model žen, které dokáží identifikovat problémy primárně dopadající na ženy jako skupinu, ale současně se negativně odráží do celé společnosti.