Rozdíly v odměňování žen a mužů jsou v České republice stále výrazné. Pořád totiž platí, že na trhu práce jsou ženy více zastoupeny v hůře placených odvětvích, a naopak na vedoucích pozicích jich najdeme stále málo.
Evropská komise loni v březnu předložila návrh směrnice týkající se transparentnosti odměňování, která má přispět k narovnání rozdílů v odměňování mužů a žen. Ta firmám mimo jiné ukládá povinnost zveřejňovat informace o odměně pro uchazeče o zaměstnání, stávající zaměstnanci by pak měli mít právo získat informace o výši své osobní odměny a o průměrných úrovních odměny, rozdělených podle pohlaví, pro kategorie pracovníků, kteří vykonávají stejnou nebo rovnocennou práci. Zaměstnavatelé s více jak 250 zaměstnanci by pak měli zveřejňovat informace o rozdílech v odměňování žen a mužů v jejich organizaci.
Podle prezidentky neziskové organizace Business & Professional Women CR Lenky Šťastné je v České republice celá řada společností, které s naplněním směrnice nebudou mít problémy. Už se tak totiž chovají, mají zmapované, jaké pozice ve své struktuře mají, mají stanovenou cenu práce pro každou z nich. „Na druhou stranu slyšíme z řady firem, že je zavedení směrnice poškodí. Domnívám se, že v jejich případě jde spíše o nepochopení toho, o čem směrnice je,“ vysvětluje Lenka Šťastná.
V praxi jde totiž zejména o vytvoření určitých pásem ohledně ceny práce v dané pozici a stanovení takových podmínek, aby bylo jedno, zda na danou pozici nastupuje muž či žena. Odpadne tak všem známé vyjednávání o představách uchazečů o práci, čímž je možné vyhnout se nepříjemným překvapením. Jednodušší je pak i ono reportování.
„Nová směrnice nemá nic společného s odměňováním navíc za odvedenou práci. Ten, kdo pracuje více, samozřejmě může dostávat víc. Jde o to, že každý ví, kolik za své odpracované hodiny dostane zaplaceno a že je jedno, zda je odpracuje žena nebo muž,“ doplňuje Lenka Šťastná.
Firmy, pro které jsou #rovnémzdy a #rovnéodměňování důležitým tématem, najdeme i mezi partnery 13. ročníku pracovně-zážitkové akce Equal Pay Day, který se uskuteční ve dnech 8. až 10. 4. 2022. Během těchto 3 dnů se o své příběhy a zkušenosti podělí ženy i muži ze společností jako je například Mondelez, Raiffeisenbank, Mars, Lego nebo Mary Kay. A to jak v rámci konference, tak i mentoringu.
Chcete se i Vy stát součástí akce, jejímž cílem je podpora žen a jejich role ve společnosti? Cítíte, že ve veřejném prostoru nejsou názory žen dostatečně slyšet, ale měly by být? Podpořte nás, přijďte tam, kde bude nejen ženský hlas slyšet hlasitěji než kde jinde, načerpejte inspiraci i energii do dalších dnů, týdnů, měsíců i let.